Stále se setkávám a utvrzuji v názoru, že většina vzdělávacích zařízení v Čechách plní spíše hlídací, než vzdělávací funkci. Netušila jsem však, že přímo existuje sociologická studie, která se touto problematikou zaobírá a nemůžu Vás o ní ochudit.
Studie vyšla v Paříži v roce 2001. Jmenuje se École et sociéte. Les paradoxes de la democie a jejími autory jsou Raymond Boudon, Nathalie Bulle & Mohamed Cherkaoui.
Jelikož, jak už jste si zde jistě všimli, jsem na jazyky naprostý analfabet, pracuji s českou knihou, která se na tuto studii odvolává. Ta se jmenuje Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna a zpracovali ji čeští sociologové Jan Keller a Lubor Tvrdý. Vyšla v nakladatelství Slon v roce 2008.
Podle citovaného autora škola plní stále více úlohu školní družiny. Plní přitom dvě základní funkce: má hlídat děti a mládež, aby jejich matky mohly pracovat a zároveň se postarat o to, nevstupovali na trh práce příliš brzy.....
Škola nemůže zajistit svou novou funkci jinak, než když všichni věří, že stále ještě zajišťuje svoji funkci původní, tedy výchovu a vzdělávání nové generace. Zmíněný autor se přitom domnívá, že je škoda, že tato změna funkce nemalé části školního systému je zapírána. Pokud by se věc přiznala otevřeně, možná by mohla škola sloužit jako školní družina mnohem příjemněji, laciněji a především-účinněji.
Z proměny školy na školní družinu plynou i určité výhody jak pro učitele, tak pro rodiče a zejména pak pro politiky. K výhodám pro učitele patří to, že zvyšují svoji potřebnost pro společnost hlídáním dorostu po stále delší dobu. Výhodou pro rodiče je, že škola děti zabaví, když oni musejí být v práci. Protože ve společnosti zaměstnání a velkých organizací se už domácnost dávno nekryje se živností, nemají rodiče doma děti jak a čím zaměstnat. Výhoda pro politiky je evidentní. Politici mohou být kritizováni za vysokou míru nezaměstnanosti, mnohem méně za neschpnost škol skutečně vzdělávat mladou generaci....
Keller,Jan, Tvrdý. Lubor, Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna, Praha 2008, Slon, str.57
Tak co Vy na to?
Žádné komentáře:
Okomentovat